Hva skjedde med Trollbilen?

8. januar 2015

Trollbilen høstet mange lovord, og ble sammenlignet med Porsche, Citroen og SAAB. Her er bilen under en utstilling i Bilmuseet på Lillehammer.

SVAR: Trollbilen var det første seriøse forsøket på å lage en bil i Norge, men det gikk ikke spesielt bra. Hensikten var dog den aller beste da ingeniør Per Kohl-Larsen fikk tak i formene til en tysk bil og brukte disse som utgangspunkt for Troll. Meningen var å gi nordmenn større tilgang til bil, da det fortsatt var rasjonering og kjøpsbegrensninger på biler på denne tiden.

Den første bilen ble vist fram offentlig høsten 1956. Men det skulle aldri bli noen stor interesse fra statens side, og på nyåret 1957 kjørte Kohl-Larsen bilen opp foran Stortinget, parkerte og låste dørene som en protest mot norske myndigheter. Til sammen ble det produsert bare fem Troll-biler, som kostet 13 000 kroner pr. stykk.

Neste forsøk på å starte bilproduksjon i Norge gikk heller ikke så godt, og elbilselskapet som sto bak Think City gikk konkurs i 2011. Men den norske elbilen Buddy er fortsatt i produksjon, og 1100 buddyer ruller rundt på norske veier.

Har du et historisk spørsmål?
Send det til oss på [email protected]!

Kanskje du er interessert i...